torsdag 4 oktober 2012

Nej tack till böneutrop i Sverige!

I Sverige vill vi inte störa våra grannar med högt ljud. Vi kan inte börja göra undantag för att ljudet kallas "böneutrop".

Staffan Danielsson skriver klokt om detta på sin blogg: Böneutrop från minaret:
"Låt mig resonera kring gårdagens tidningsuppgifter om att den islamska moskén i Fittja vill börja med böneutrop. Böneutrop kan jämföras med kyrkklockor.[...] 

Jag menar att det är en principiell fråga. Är det ok att börja ropa ut böner från en moské så kommer det ju att gälla för allt fler moskéer. Och det torde väl också handla om böneutrop med allt starkare högtalare vartefter. Har man rest i muslimska länder vet man hur påträngande böneutropen där kan vara.[...]


Likabehandling av religioner skulle således i detta fall kunna innebära antingen att böneutrop från minareter i Sverige tillåts, eller att de inte gör det och klockringning analogt med det också förbjuds.

En tredje variant, som jag lutar åt, är att ha kvar klockringningen men inte acceptera böneutropen.


Hur resonerar jag då? Först, jag ser kyrkklockorna som ett etablerat kulturellt undantag.  Och jo, religionsfriheten innebär självklart rätt att ha och utöva sin tro tillsammans med andra, samlas i sina gudstjänstbyggnader/lokaler, offenligt inbjuda till möten och gudstjänster via t ex annonser och anslag osv.


Men innebär det också en rätt att genom höga böneutrop regelbundet marknadsföra sin religion i det 'offentliga rummet'. Offentliga böneutrop innebär att människor i närheten av en moské regelbundet kommer att i sina bostäder och på gator och torg höra budskapet att moskén kallar till gudstjänst. En del kommer att uppfatta det som störande intrång i den personliga integriteten som det inte går att 'komma undan'.
"

Bra sagt av Danielsson!
Islam är problemet - inte de som varnar för islam. Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

1 kommentar:

  1. Ytterligare en sak är att böneutropet inte bara är kallelse till bön utan ett religiöst budskap. När det gäller kyrkan kallar klockorna till bön och jag kan VÄLJA att gå dit och ta del av Guds ord men i böneutropen TVINGAS jag ta del av det religiösa budskpapet i form av ord. Grundlagen och min religionsfrihet kränks. Länk till namninsamling:
    http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6915

    SvaraRadera