fredag 29 juli 2011

Våld är inte svaret

Tack, Pat Condell! Du sätter ord på vad jag känner. Våld är aldrig svaret. Man kan inte vinna kampen för en god sak genom att bruka våld. Man kan inte mörda folkets barn och förvänta sig folkets sympati.

Svaret måste vara demokrati. Verklig demokrati. En demokrati som innefattar även oppositionen. Försöker man kväsa meningsmotståndaren - då agerar man som diktaturen. Yttrandefriheten måste gälla även obehagliga yttranden. Det är ju för meningsmotståndarens skull som demokratin har yttrandefrihet.

I Sverige har vi egentligen bara ett enda verkligt oppositionsparti: SD. Att respektera SD är att respektera demokratin. Att kväsa SD är att kväsa demokratin.

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

2 kommentarer:

  1. Jag finner Condells generalisering olycklig. Det finns alltid situationer där våld är berättigat. Till ex. i självförsvar eller militärt våld för en god sak. Till exempel den allierade invasionen av Europa under andra världskriget.

    Däremot våld av det slag som Breivik brukat och av det slag som andra terrorister använder går inte att försvara.

    Hoppas att denna anmärkning inte uppfattas som någon fientlighet mot Feminix eller Condell. Jag hyser den största vördnad och tacksamhet mot båda.

    Mvh

    Cello Jr

    SvaraRadera