torsdag 2 juni 2011

Våra skatter till andra länders sjukvård?

Håller jag på att bli tokig, tänkte jag, när jag hörde om fri sjukvård för papperslösa. Men till min lättnad såg jag att Merit Wager tar upp detta vansinne. (Länk till hennes sågning av Erna Zelmins föslag.)
Merit Wager frågar bl.a.:
"Ska det nu inte längre krävas uppehållstillstånd för att vistas i Sverige? Ska det räcka med att man tar sig hit och stannar här för att man själv väljer det? Är det meningen att vi ska ha fri invandring utan försörjningskrav och med fri hälso- och sjukvård för vem som vill i Sverige?"
Detta innebär väl i praktiken att svenska skattebetalare får bekosta andra länders sjukvård? Andra länder kan vältra över delar av sina kostnader på oss? Ett land med många HIV-sjuka kan skicka sina sjuka hit?
Ska våra skattepengar gå till andra länders sjukvårdskostnader?
Merit Wager påvisar det horribla:
"Så har det blivit i Sverige, att  människor som valt (just det ”valt”) att stanna i landet olagligt ska ges ”fri” ( i själva verket skattefinansierad) hälso- och sjukvård och att att i stället den sjukvårdspersonal som eventuellt meddelar Polisen att det på deras avdelning eller vårdcentral finns någon som faktiskt enligt svensk lag inte har rätt att vara i landet, av regeringens egen utredare stämplas som ”främlingsfientlig”!"
Den ena myndigheten säger "åk hem för du har inte rätt att stanna" och den andra säger "stanna, så får du fri tillgång till sjukvård"! Vårdpersonal som tipsar polisen stämplas som "rasister". Detta tar priset i vansinne!
Bloggen "Är det bara jag, eller.." skriver klokt och sansat:"Vård till illegala: Småskaligt krig i den politiska ankdammen"
Du betalar, du betalar, sjunger man i England.

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar