måndag 16 november 2009

Känd bloggare ger Åkesson rätt

En känd bloggare, Solguru (Aftonbladet och logiken), ger Åkesson rätt. OBS att denne bloggare inte gillar Åkesson mer än han gillar hans belackare. Trots det ger han Åkesson rätt och det gör han grundat på politisk hederlighet, logik, förnuft och opartiskhet. Detta är vi ju inte bortskämda med i dagens Sverige.
Det handlar alltså om Åkessons artikel i Aftonbladet och den lista av påstådda fel i artikeln som Aftonbladet upprättade. Citat från Solguru:
"Islam har påverkat det svenska samhället i betydligt högre utsträckning än det svenska samhället har påverkat islam.
FEL. –Det finns inga som helst belägg för detta. Majoriteten av Sveriges muslimer har påverkats av det svenska samhället, säger Aje Carlbom, socialantropolog som forskar om mångkulturalism och islamism.

Kommentar: Brist på belägg gör inte något 'fel', vilket till och med en socialantropolog borde begripa. Jag förstår att grundläggande logik inte ingår i genus- och mångkulturstudier, men någon hejd får det vara. 'Majoriteten av Sveriges muslimer har påverkats av det svenska samhället' vill man vidare meddela. Ja, konstigt vore det annars. Men det har absolut ingenting att göra med Åkessons påstående. Ingen pratar om hur muslimer påverkats av Sverige, utan om hur Islam påverkats av Sverige och vice versa. Mig veterligen har ingen teologi formulerats för att sammanföra muslimska principer med svensk lagstiftning, däremot har åtskilliga förordningar och regler införts för att anpassa svenska förhållanden efter minoriteters krav. Där har Islam spelat en ganska stor roll. Sedan är det naturligtvis sant att det ensidiga fokuset på Islam flummar bort en stor del av själva huvudfrågan, eftersom motsättningarna mellan svenskar och utomeuropeiska invandrare grundar sig på oerhört mycket mer än muslimsk tro. Det blir dock en annan diskussion.

Utvecklingen kommer att fortsätta på grund av massinvandringen från muslimska länder tillsammans med de relativt höga födelsetalen inom den muslimska befolkningsgruppen.

FEL. Migrationsverkets statistik över invandringen till Sverige förra året visar att den största gruppen var svenskar som återvände från utlandet. Därefter kommer (i storleksordning): Irak, våra nordiska grannländer, Polen, Somalia, Tyskland, Thailand, Kina, Rumänien och Serbien.
Enligt Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik från 2008 föder svenska kvinnor födda i Sverige i genomsnitt 1,8 barn. De som är födda i Iran och Irak föder i genomsnitt 3 barn.
–I Europa föder människor med bakgrund i muslimska länder i genomsnitt 1,5 barn mer jämfört med infödda européer men det är en siffra som minskar. Vi vet inte hur det kommer se ut i framtiden, säger Aje Carlbom.
Kommentar: Hur är påståendet fel för att Aje Carlbom inte vet hur det kommer att se ut i framtiden? Om svenskar fortsätter föda för få barn för att ens reproducera den egna befolkningen, och hela tiden upprätthåller en konstant eller växande befolkningsmängd genom invandring från tredje världen kommer svenskarna att försvinna i vilket fall. Oavsett hur många barn invandrare föder eller inte. Det hjälper inte att Carlbom inte vet, eller att det finns tendenser till att antalet barn per muslimsk familj avtar en smula efter några generationer. Det fylls ju om inte annat på utifrån. 2005 växte den muslimska befolkningen i Sverige, Österrike, Italien och Danmark med 7% per år. Svenskarna växte i stort sett inte alls. Det är enkel matematik."
På punkt efter punkt smular Solguru sönder kritiken. Mycket välgörande läsning som kontrast mot allt strunt som kritikerna kommit med.
Läs även andra bloggares åsikter om ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

2 kommentarer:

  1. Jag delar inte dina åsikter som du kanske har märkt på min blogg. Du skriver om hederlighet. Du kanske kunde ha hederligheten att sluta länka från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ju din blogg för att du står för dina åsikter och kan tänka själv. Det är för mig viktigare än att man delar varje åsikt. Jag har länkar till många meningsmotståndare. Det tycker jag är mer spännande. Vill du att jag ska ta bort din blogg från min lista?

    SvaraRadera