lördag 25 juli 2009

Finns något svenskt "kulturarv"?

Jag läser nu en liten bok som heter "Östgötahistorier". Ett smakprov:
"En smålänning dog och kom till himmelrikets port. Han knackade på blygt och tvekande, fick säga sitt namn och sitt jordiska hemvist och blev genast insläppt. En enda liten himladräng kom honom till mötes, och en enda liten klocka ringde välkommen. Och ingen gjorde sedan vidare affär av smålänningen.
Om en stund blev det stor uppståndelse i hela himmelriket. Stora trappan sopades med väldig fart. Alla klockorna ringde, och alla änglarna ordnade sig till en högtidlig mottagningsprocession.
Smålänningen frågade besviken en av änglarna:
- Vad är det? Gör ni åtskillnad på person på det här stället också?
- Ja det gör vi visst det. Smålänningar får vi hit varenda dag i långa rader, men se i dag kommer det en östgöte, och sådana ser vi sällan till."
Behöver jag tillägga att den historien kommer från Småland?

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

2 kommentarer:

  1. Jag håller inte med om dina generaliseringar av islam - dessutom är jag själv katolik så det finns en hel del jag inte håller med dig om=) Men jag är helt överens med dig om att Sverige har ett kulturarv värt att vårda, och att vi måste kämpa för det - inte minst mot våra självförnekande politiker som tycks sätta en ära i att förneka att vi ens har en svensk kultur.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du håller med om det!

    SvaraRadera