fredag 27 mars 2009

Står du på mödrarnas sida, Ingemar Gens?

Plötsligt stötte jag på denna artikel: Jämställdhetens förbannelse - några ord till riksdagens politiker. Jag trodde inte mina ögon. Den var skriven av Ingemar Gens!

"I jämställdhetens namn skulle alla bli män, en tanke vi upprätthåller med dårars envishet. Vi visade i lagstiftning och handling att de åtråvärda i mänskligheten var förbehållet männen. Både kvinnor och män skall nu förstå att manlighet är nummer ett och kvinnlighet för de som inte riktigt räknas.[...]Män förväntas inte vika en tum från sina ”privilegier”, utan endast lagstiftning kan få dem att ta ansvar för hem och barn och till att avlasta kvinnan från de bördorna. En tydlig markering om hur oattraktivt den kvinnliga könsrollen anses vara. Barn är en belastning, matlagning likaså - relationer inget att bry sig om.
Bara i det offentliga rummet, där det maskulina härskar, finns det som anses attraktivt.
Det är så våra politiker driver jämställdhet. De vill bygga ett än mer maskulint samhälle, utan några invändningar. De vill se en värld där kvinnor och män tillsammans, oreflekterat och jämställt skall sträva mot jordens undergång." Ingemar Gens, maj 2008.
Plötsligt stämde inte min uppfattning om Ingemar Gens längre. Någon som skriver så kan väl inte vara min meningsmotståndare? Står du på mödrarnas sida, Ingemar Gens? Ska en mor ha rätt att vårda sina barn under rimligt jämställda villkor? Eller måste hon lämna sitt eget barn till ett dagis och kanske jobba med andras barn på ett annat dagis, för att bli jämställd?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar