måndag 27 oktober 2008

Svensk imam vill ej debattera?

För några dagar sedan hittade jag den svenske imamen Abd al Haqq Kielans blogg och lämnade en kommentar. När jag några dagar senare kollade, var kommentarfunktionen borttagen. Av någon anledning ville inte imamen debattera med mig.
Kielan skriver bl.a. fint om familjen:
Den första miljö barnet möter när det lämnat moderlivets trygghet och värme är familjen. Barnet behöver familjen för att utveckla sig och kunna börja fungera som en människa i sin egen rätt. Här får barnet grunderna för språk, värderingar, uppförande, vanor och framtida psykisk och social inriktning.
Här håller jag helt med givetvis. Men jag ville diskutera om det som bekymrar mig med islam. Jag skrev:

Förvisso mycket vackra ord. En vacker tolkning av islam. En önskedröm.


Men verkligheten är tyvärr inte så vacker.
I Iran, ett muslimskt land, avrättas homosexuella genom offentliga hängningar. I Afghanistan finns talibaner, också muslimer, de avrättar otrogna kvinnor på det mest grymma sätt. I Egypten, berättar radion, vill en man konvertera från islam till kristendomen. Nu fruktar han att hans släktingar ska döda honom, för att återupprätta sin heder.
I Sverige har vi haft fall där flickor, som haft pojkvän, innan de gift sig, blivit dödade av sina familjer, för hederns skull. Nu talar man om att genom mödomsoperationer rädda livet på flickor, som förlorat sin oskuld. Det skulle kunna rädda dem från att bli dödade av sina egna fäder.
Kan du förstå att människor i väst, med en religion som genomgått upplysningen och lämnat medeltida barbari bakom sig, inte vill leva i ett muslimskt Sverige?
Kan du förstå att de som sett verkligheten bakom de vackra orden inte tror att islam betyder fred och kärlek, utom möjligen för de ”rättrogna” så länge de fortsätter att vara ”rättrogna”.
De som vill överge islam, förlorar plötsligt muslimernas kärlek, fred och tolerans. De måste fly utomlands för att rädda sina liv.
Vad säger du till en kvinna som vill lämna islam? Hur kan du försvara en religion som har sharialagar som säger att ”otrogna” kan dödas? Det räknas inte som mord att döda en otrogen. Mord räknas bara som mord om offret är en rättrogen muslim och bara dessa mord är förbjudna.
Att lämna islam räknas som förräderi och kan straffas med döden. Om nu muslimer är aldrig så kärleksfulla mot andra muslimer, så suddar det inte bort deras hat och intolerans mot den som överger islam eller på annat sätt bryter mot islams lagar.

Hur kan du försvara något så hemskt? Vad svarar du Ayaan Hirsi Ali, Wafa Sultan, Salman Rushdie och Theo van Goghs anhöriga? För mig är det obegripligt att någon som är född fri i Sverige kan underkasta sig islam.

Uppdatering 21/1-09. När jag senare kollade om jag fått svar, såg jag att Kielan tagit bort kommentarfunktionen. Debatt och åsiktsutbyte är inget för Kielan.


1 kommentar:

  1. Leffe Kielan är en rikspajas. Tydligen en feg sådan också om han inte vågar ta debatten.

    SvaraRadera