torsdag 23 oktober 2008

Bejaka olikheterna - verklig jämställdhet

Från Pär Ströms blogg:
I en intervju i P3 har Paolo Roberto totalsågat feminismen. Han sa bland annat: “Jag tycker att det är en extrem vänsteridé om jämställdhet med alla galna queerteorier. Vadå att kön är bara en konstruktion? Det ju bara nån som bara har suttit på universitet och snackat med andra såna här queerteoretiker tro. Det är väl bara att öppna fönstret och sticka ut huvudet så ser man hur världen funkar så ser man att det är skillnad på män och kvinnor. Det är skillnad på vår biologi, det är skillnad på vår muskulatur, det är skillnad på våra hjärnor. Det är annorlunda. Däremot är jag en militant jämställdhetsivrare. Det är väldigt väldigt viktigt att vi är jämställda. Men det finns en jätteskillnad”
För säkerhets skull vill jag nämna: Jag brinner för jämställdhet. Just därför kritiserar jag feminismen. För det ska vara sann jämställdhet. Glädjande nog kan jag konstatera att även Paolo Roberto brinner för jämställdhet. Det är på tiden att feminismens låtsade jämställdhetsiver avslöjas för vad den är - en bluff./Pär Ström
Det är välgörande med modiga män som vågar säga ifrån mot de galna feministerna. De flesta kvinnor vill faktiskt vara hemma hos sina barn. Verklig jämställdhet är att könen får vara olika men ändå jämställda. Kvinnan ska inte tvingas bli som mannen. Vården av barnen måste uppvärderas till ett arbete med barnomsorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar