torsdag 3 maj 2012

Staffan Danielsson står rak när det blåser

Staffan Danielsson (c) påstås tassa "på bruna jaktmarker" efter sin artikel ”Vuxna ska inte placeras på boenden för barn” om ålderstester på ensamkommande ungdomar. Djupt besviken på Sörmlands Nyheter - jag resonerar "brunfläckat"
Han skriver på sin blogg:
"Jag skrev en debattartikel i Dagens Nyheter om de ensamkommande flyktingbarnen till Sverige. Jag redovisade att Sverige tar emot över 25 procent av de ensamkommande under 18 år som kommer till EU, flest i världen.

Eftersom så många av de ensamkommande väljer att ta sig till Sverige, vanligen genom kanske 7–8 länder, har Sveriges kostnader för mottagningen ökat kraftigt och uppgår nu till  cirka 1.500 miljoner kronor per år. Detta är hela 40 procent av de totala kostnaderna för alla som söker asyl trots att de ensamkommande under 18 år 'endast' utgör 10 procent av totalantalet.

Införda ålderstester från våra nordiska grannländer visar att ett en hel del är betydligt över 18 år. Borde inte även Sverige använda sig av mer precisa ålderstester, så att vi behandlar vuxna personer lika och så att inte vuxna personer placeras tillsammans med barn under 18 år."
Danielssons slutreplik i DN: "Unga män över 18 år ska inte behandlas som barn"

Barnläkaren Lars H Gustafsson bloggar om detta på ett sätt som gjorde att min eventuella respekt för honom försvann i ett nafs: Röstfiske i grumligt vatten
Det Danielsson säger är bara vanligt sunt förnuft. 

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar