onsdag 7 december 2011

Om familjenedbrytningen

Jag fick ett mail från Krister Pettersson, Familjekampanjen:

Du får inte vara med i vår familj !  Du är omöjlig !  Varenda jävla dag !
skriker föräldern till den gråtande, slående fem-åringen i en grupp på fyra – en familj – i ett gatuhörn på stan.
Du får inte vara med i vår familj ….. Familjenerbrytningen har gått långt, och går fort, när barnen genom dagistvånget berövas anknytningen till sina egna föräldrar. Med litet tid med föräldrarna och många och växlande ”personaler” i djungelmiljön på förskolan, lär sig barnen fort, att ingen vuxen är närmare eller viktigare än alla de andra, att man måste gråta och skrika och larma för att få uppmärksamhet, för att någon skall lyssna till ens nödrop ….
De oerhörda förlusterna i mänskliga värden ger oerhörda förluster i människors psykiska och fysiska hälsa. Och upprätthållandet av tvånget är oerhört dyrbart för nationen – så klart synligt i vårt lands kräftgång i nationernas välfärdsliga sedan tvångsstarten 1970.
När detta elände äntligen får sägas ut på bred front,  när förfärligheten blir uppenbar, tänk då på vilka de ledande politiker var,  som tvingade på oss detta totalitära elände: på Palme, Carlsson, Lindquist, Sigurdsen, Persson, Andnor, Sahlin ….  och på dem, som sade sig vara liberala, men som fortsatt upprätthåller det totalitära tvånget och blundar för förtrampandet av några mänskliga rättigheter i vårt land: Reinfeldt, Borg, Björklund ….

Krister Pettersson

Med stöd i de Mänskliga Rättigheterna:
MOT  Politisk styrning av våra barns vård och fostran
FÖR  Lika fördelning av subventioner till barn utan diskriminering på grund av vårdform
***

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

2 kommentarer:

  1. BARNDOMSHEMMET – EN SÅNG SOM VI SJÖNG

    både i min barndom och mina föräldrars ungdom, långt före genusförskolornas och genuspedagogikens tid:

    ”Jag är gammal och nu lever jag på minnet
    av mitt hem och mina vackra drömmars land.
    Vad som fordom bruka fängsla barnasinnet
    står så tydligt för min inre syn ibland.
    Uti hemmet fick jag allt vad jag begärde
    jag förstod det kanske ej förr’n jag blev stor.
    Och föräldrarna mig livets goda lärde.
    Nu de äro borta både far och mor.

    Ifrån landet uti väster tanken glider
    hem till kära gamla Sverige då och då.
    Fast det nu har svunnit många, långa tider
    barndomshemmet har jag aldrig glömt ändå.”

    http://www.youtube.com/watch?v=Q2OwaXdnf1U

    Jag förstår, att det ligger något hemskt felaktigt och förtryckande i denna sång – men jag kan inte riktigt peka på vad.

    SvaraRadera
  2. Info: Jag har oxå jävligt svårt att peka på det hemska i denna sång. Ger mig fan på att våra PK-arslen vet exakt vad som är galet med den.
    Krister P-ssons oerhört klarsynta inlägg manar helt klart till eftertanke...

    SvaraRadera