fredag 15 juli 2011

Tack alla goda politiker!

Jag vill tacka er alla, ni goda politiker, som nu äntligen fått mig att inse hur fel jag haft i hela mitt liv.
Jag trodde nämligen att Vilhelm Moberg hade rätt när han i "Svensk strävan" sa det där om att Sverige var svenskarnas land. Våra förfäder hade odlat och brukat jorden. De hade förtjänat rätten till landet Sverige. Så sa Moberg och jag var barnslig nog att tro honom.
Och jag trodde på Per Albin när han sa "Sverige åt svenskarna".
Jag trodde även på Erlander som sa att Sverige var lyckligt lottat som hade en homogen befolkning.

Så kom då ni. Ni som vet så mycket bättre än alla vi andra. Jag kommer inte ihåg allt klokt ni har sagt. Men en sak minns jag; Ursvenskt är bara barbariet. Det är en bra sammanfattning, tycker jag.

Jag vill tacka er alla för att ni så grundligt har krossat mina barnsliga fantasier om att Sverige var mitt fosterland och att det är en bra sak att känna fosterlandskärlek.

Jag vill tacka er, ni godast bland de goda, som vet att det var folk utifrån, som byggde vårt land. Ni som vet att svensk kultur bara är midsommar och såna töntiga saker. Ni som vet att vi inte klarar oss utan hjälp utifrån.

Förlåt mig men jag var faktiskt så dum att jag inbillade mig att svenska folket var normalbegåvat och hade förmågan att ta hand om sig självt, såsom alla andra folk har. Men ack så fel jag hade. Tack för att ni öppnade mina ögon!
Nu undrar jag bara - vad skulle Per Albin, Erlander och Moberg, ha sagt till er idag? Tack?
Inget passar nu bättre än Mitt land med Alf Robertson:

Nu kommer jag att tänka på Pugh Rogefeldt som sjunger; Det är inte bra för det känns som sot i ögat...

Per Albin om patriotism, Engelbrekt Engelbrektsson
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

5 kommentarer:

  1. Res er för Pär Ström!

    http://www.youtube.com/watch?v=bixYDc_fNxk

    AVE!

    SvaraRadera
  2. Landet tillhör folket, alltså oss Svenskar.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Jantelagen har vi fått oss itutade alltför länge! Dags att skrota den!

    SvaraRadera
  4. Sverige ,Sverige fosterland finns någon låt och Eddie Meduza har också gjort något i samma tema! Jag instämmer! Bra hoppas det blir flera! Många fegar väl ur för media och "proffstyckare" vill ju övertyga oss om att vi har fel! Snart kanske dom ändrar åsikt och tycker tvärtom och då är det RÄTT att tänka så! Som en " koflock" är dom alla springer åt samma håll!

    SvaraRadera