onsdag 17 november 2010

Är nationalism något fult?

Är det så att många förknippar nationalism med nazism? Man tror att det i princip är samma sak?
Wikipedia: 
"Nationalismen är en världsåskådning som tar sin utgångspunkt i gemenskapen inom nationernas gränser. Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen."
Rädda Sverige nu!:
"Två generationer förknippar 'nationalister' med Hitler och judeutrotningen men det kommer en ny generation nu utan den kopplingen och de är mer drogkunniga och ser nog Hitler mer som en galen amfetamist än som en nationalist.[...]Ett av vänsterns misstag är angreppen på den egna kulturen
Jag träffade en som står musikbandet Ultima Thule nära och ingen av dem är vad de har utmålats i pressen för att vara och inga blev mer förvånade än de då de fick en nazist-rasiststämpel på sig för att de sjöng sånger förknippade med Sverige.

Plötsligt blev 'Den blomstertid' fult, skolavslutning i kyrkan blev fult, svenska flaggan blev fult och jag fick arga mejl då jag öppnade denna blogg eftersom den innehåller ordet 'Sverige' och då antog man att jag är rasist.[...] Gör en färgad något galet säger vi inte till för då är man absolut rasist! Det är trams på en hög nivå och möjligen skulle man kunna kalla det för äkta rasism i den meningen att du behandlar någon annorlunda än du skulle ha gjort… Det blir sandlåda då man får säga 'vit choklad' fortfarande men man får inte kalla bakverk för namn de har hetat i 100 år… Det är larvigt, och vänstern har just blivit det; larviga och väldigt barnsliga."
Jan Milld har också skrivit om detta: Är jag nationalist?:
"Frågan aktualiseras genom en SD-medlem i Göteborg, som först hörde av sig om att hjälpa till [...]Häromdagen fick jag dock ett kontrabesked: 'Nationalister är någonting som jag vill inte ha även indirekt koppling till. Som jag ser så skriver du till nationaldemokraternas tidning.'[...]
Visst är jag 'nationalist', i den bemärkelsen att jag vill försvara:
A. nationalstaten, ser den som en nödvändig arena för en fungerande demokrati.
B. svenskars rätt till ett eget land. Precis som andra folk ska ha rätten till sina egna länder.[...]
Jag ser det som att min nationalism är av samma slag som socialdemokraternas under Per-Albin Hansson. Vi ska hjälpas åt, men innan vi kan respektera och visa solidaritet med andra folk måste vi kunna respektera oss själva och få visa solidaritet med andra svenskar."
Javisst! Konstigare än så behöver det väl inte vara?
Finns det svenskar?

 Be inte om ursäkt!

Mörkningar

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar