måndag 8 februari 2010

Logik à la Muharrem Demirok, Centern?

 Muharrem Demirok (c) skriver: Just det, kameror ökar inte tryggheten:
"Jag börjar bli trött på de som hela tiden slänger sig med trygghetsbegreppet när det gäller att tillåta kameraövervakning.[...]Nu har BRÅ kommit med en ny rapport som återigen visar att kameraövervakning inte ökar tryggheten. Undersökningen är gjord i Landskrona och man har utvärderat deras övervakning av de mest brottsutsatta områdena i stan. Så här säger resultatet,

'Under det första året med kameraövervakning ökade de anmälda våldsbrotten utomhus med över 70 procent på de kameraövervakade gatorna.Framför allt ökade misshandel utomhus.'

Hur var det nu med den ökade tryggheten?"

Tror Demirok att ökningen av våldsbrotten och otryggheten beror på flera kameror? Då tror han väl också att regnet beror på att vi fäller upp paraplyer?
Anna Linds mördare fångades med hjälp av kameraövervakning. Att våldsbrotten och otryggheten ökar beror inte på att vi har fler kameror, men vi kan se VEM som slår ner faster Agda och tar hennes plånbok. Fram för kameror överallt! De enda som behöver frukta detta är väl brottslingarna?
Demirok är miljökommunalråd i Linköping. Uppenbarligen begriper han inte att brottsligheten ökar TROTS kameror, inte tack vare.
Min personliga integritet blir kränkt av den som rånar mig, inte av kameran som ser rånet.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar