torsdag 9 april 2009

En sång är kanske bara en sång?

Bloggaren En vanlig Svensson, Alla kan tralla, skriver klokt och sansat om Kalibers avslöjande att Sd sjöng "hemska" sånger, som den om Olof Palme. (Olof Palme gick på bio.)

"Jag lärde mig den gamla klassikern ”Olof Palme gick på bio” på MUF:s valupptakt 1991. Enligt min bordsgranne ska den ha uppkommit under ett antal studentsittningar i Uppsala. Jag har hört och skrålat den på otaliga politiska fester sedan dess. Visst, texten är makaber och smaklös och ingenting man sjunger i större sammanhang. Men so what!?"

På Tommy Hanssons Blogg, Skillingtryck och snapsvisor, skriver han att Palme-visan är ett modernt skillingtryck, inte allvarligare än så. Vilket jag kan hålla med om. En intressant artikel om andra visor och skillingtryck.

Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar