onsdag 25 februari 2009

Muslimer som skrämmer till tystnad

Agneta Klingspor, i LO-tidningen, skriver om ett möte med muslimer i Tensta:
"På Tensta träff möts konstvideon ”If I wasn’t a muslim” av Damir Niksiz och S-kvinnornas ordförande Nalin Pekgul, fyra ungdomar, en imam och forskaren på Malmö Högskola, socialantropologen Aje Carlbom. [...] Samtalet med ungdomarna liknade mest utfrågning. Den stora frågan om islam och demokrati kan förenas hafsades förbi. Imamen sa ja. Utan att få utveckla det. Sedan blev det väldigt nervöst och förvirrat, varför förstod jag efteråt.

Några wahabbister, ortodoxa muslimer, med skägg och muslimsk klädedräkt hade dykt upp.Samma oro upplevde jag 2001 som invandrarlärare. En grupp muslimska kvinnor och jag såg Shirin Neshats film ”Fervor” på Tensta konsthall.

I samtalet efteråt får förbannelsen mot kvinnorna i filmen medhåll av de med schal. De utan schal tystnar. Rädslan att tala uppstår."

Vi måste stoppa nu! STOPPA NU!

Denna man ger naiviteten ett ansikte: Mats Engström, Europabloggen:
"Så många former av islam i Europa - en mycket mer sammansatt, och spännande, bild än den som vi oftast får."
Islam spännande? Ge mig styrka!

Läs även andra bloggares åsikter om
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar