onsdag 24 juli 2013

Har vi yttrandefrihet?

 Från Ring P1 Facebook:
Får jag ställa en allvarlig fråga till alla som älskar yttrandefrihet och Ring P1
Har vi yttrandefrihet?
Bör inte yttrandefrihet gälla även varning för ett kontrollerbart hot från islamismen? 
Om jag t.ex. påstår att utomjordingar planerar att ta makten i Europa, skulle jag med rätta avfärdas som stollig. Påståendet är så orimligt att man inte behöver kontrollera några källor.

Men om jag däremot säger att islamister har nedskrivna planer på hur de långsamt, steg för steg, ska ta över makten i Europa och jag samtidigt kan uppge en källa, kan man ganska lätt kontrollera om det ligger någon sanning i mitt påstående.

I det första fallet menar jag att man inte kränker yttrandefriheten om man inte släpper fram mig. I det senare fallet bör man däremot låta mig framföra mitt budskap – i yttrandefrihetens namn.

Om man tystar mig – ja då har vi ingen yttrandefrihet.

Det som bekymrar mig är att trovärdiga varningar rörande islamismens långsiktiga hot mot vår demokrati alltför ofta avfärdas som ”rasism” och ”hets mot folkgrupp”.

Jag menar att i en demokrati bör även meningsmotståndare få yttra sig. De som ofta har svårt att komma till tals idag är de som är kritiska mot invandringspolitiken och mot islamismen.

Ett exempel på detta är att i skrivande stund har fyra av mina inlägg (om islamismen) på Ring P1 Facebook raderats med påståendet att de har varit rasistiska och hetsat mot folkgrupp. Jag menar att det är falska anklagelser. Alla mina påståenden har kontrollerbar sanningsgrund.

Det är allvarligt när kontrollerbar sanning raderas och anklagas för att vara rasism och hets mot folkgrupp. Är det jag säger faktiskt sanning, så är det ju varningar om ett verkligt, framtida hot. Precis som Churchills varningar för Hitler.
Måste vi inte tillåta att människor varnar för något de anser vara farligt – även då det gäller invandring och islamism?
Monica Sunvard
---------------------------------------------------------------------------
Ett inlägg i debatten:
Gabriel skrev: "Monica! Du skriver dagligen här på Ring P1:s facebooksida. Inget hindrar dig. Är inte det yttrandefrihet? Mvh /Gabriel" Mitt svar: Min poäng var ju att så fort innehållet blir "känsligt" så raderas det. Det är väl inte yttrandefrihet. Folket får ju inte en chans att bedöma om jag talar sanning eller ej. Tänk om det är så att det som vissa upplever som kränkande är den brutala sanningen! Får man då inte säga sanningen? Det kanske är just för att det är sant som vissa blir kränkta. Ska sanningen förbjudas i Sverige?
Monica Sunvard
Ring P1 - Får jag ställa en allvarlig fråga till alla som älskar...

1 kommentar:

  1. Nej, vi har inte yttrandefrihet, och har aldrig haft såvitt jag kan bedöma. Vi har aldrig haft riktig demokrati, men det har gått bra ändå eftersom den aldrig behövt sättas på prov i Sverige. Nu är det andra tider och demokratin åsidosätts så gott som dagligen i Sverige. Mina tankar är att vi vet inte hur riktig demokrati ska tillämpas, och svenska folket är auktoritetsbundna och tror på överheten, men genom bloggar och den fria median håller det på att ändras...i grevens tid. Det här är inga empiriska fakta, utan mina personliga tankar om yttrandefrihet och demokrati.

    SvaraRadera