fredag 3 februari 2012

Är svenskar mindre värda?

Alla människor är väl lika mycket värda? Eller? Inte kan vi väl kosta på nyanlända utlänningar mer är nödlidande svenskar? Svenskar som blir sjuka, arbetslösa, inte kan betala hyran och blir hemlösa? De måste väl få lika generös hjälp som de nyanlända? Lika mycket hjälp som en ensamkommande yngling t.ex?
Mopsens blogg hittade jag lite uppgifter:
"Vad kostar de ensamkommande ungdomarna?
Enligt Migrationsverkets taxa betalas följande:
Per plats 1 900 kr/dygn eller 693 500 kr/år.
Utredning inför placering 31 000 kr.
Skolutbildning (grundskolenivå) 55 200 kr/år.
Fickpengar till den enskilde ungdomen 18 250 kr/år.
SUMMA FÖRKALKYLERADE KOSTNADER: 797 950 kr/år."

Hm... 2 000 kr per dygn blir 60 000 kr per månad. Det var inte illa! Jämför det med svenska fattigpensionärer, hemlösa, sjuka och arbetslösa. Skulle inte tro att de får 60 000 inte.

Jag hörde berättas om en ung skötsam flicka, som behövde hjälp en enda gång med en månads hyra. Rumskompisen hade stuckit. Hon nekades hjälp.

Upprörd frågade hon: Ska jag prostituera mig?
- Det är en lösning ja, blev svaret.

Är vi lika mycket värda?

Jasmine Leijon skriver i en dikt om sina erfarenheter i Fas 3:
"Med fas tre öppnas porten till koncentrationsläger och välkomnar oss.
Hit kommer långtidsarbetslösa oavsett om de är gamla, sjuka eller med otoskleros.
Av arbete, arbetsträning och livet känner jag mig trött och sliten.
Utan hopp fotsätter jag i fas tre cirkeln.
Här får vi meningsfull sysselsättning och förmån.
Här ska vi arbeta gratis tills vi fyllt sextiofem år eller tills vi dör."
Är det bara jag som tycker att svenskarna behandlas som en sämre sorts människor? Alltmedan man vräker millioner över de "nyanlända".

Tryckfrihetssällskapet bildat i Sverige!
"Det finns en mental stalinism i vårt land" skriver Sydsvenskan
Succé för Tryckfrihetssällskapets första möte! skriver Ingrid Carlqvist

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar