onsdag 1 april 2009

Aprilskämt - svar från SR

Dagens Media, 2009-04-01 12:55
SR svarar på aprilskämt från Sverigedemokraterna

Sverigedemokratisk ungdom skickade idag ut en pressrelease där de hävdar att SR stoppa sändningarna av radioprogrammet Kalibers granskning av Sverigedemokraterna. SR planerar just nu för sitt svar.

Enligt pressmeddelandet, som gick ut via Newsdesk och som helt uppenbart är ett aprilskämt, blev Sverigedemokratisk ungdom igår inbjudna till ett extrainkallat möte i Radiohuset.

På mötet ska de ha blivit informerade om att Sveriges Radio beslutat att stoppa vidare sändningar av det material som radioprogrammet Kaliber "tillskansat sig genom infiltration och spionage och istället be Sverigedemokraterna och Sverigedemokratisk ungdom om ursäkt".

I pressmeddelandet citeras Elisabeth Ströhm, vice ordförande i styrelsen för Sveriges Radio. Det är en tydlig drift med SR:s Elisabeth "Pyttan" Ström, som också är ordförande i Sveriges Reklamförbund.

Björn Löfdahl, programdirektör på SR, säger till Dagens Media:

- Vi skickar ut ett pressmeddelande där vi säger att vi vet att det är första april, men att vi trots det för tydlighetens skull vill säga att inget av det som Sverigedemokraternas aprilskämt påstår är korrekt.

Hur roade är ni av skämtet?

- Jag vet inte hur man svarar på den frågan. Det viktiga för mig är att säga att jag förstår att det är ett skämt, men om det är så att någon inte förstår det så vill vi peka på de korrekta förhållandena.

Resumé, 1 april 2009 "Det är vidrigt"

"Sverigedemokraternas aprilskämt om att Elisabeth Ström ska stoppa Sveriges Radios granskning av partiet går inte hem.

– Det var det värsta jag har hört, säger Elisabeth Ström till Resume.se.

Elisabeth Ström kände inte till Sverigedemokraternas aprilskämt som publicerades på Newsdesk i morse.– Det är inget jag har varit informerad om. Det är fruktansvärt och vidrigt. Jag är oerhört upprörd.

Du ser det inte som ett skämt?– Nej. Det här måste jag ta tag i på en gång.
Efter fem minuter ringer Elisabeth Ström upp igen.– Jag har nu bett Yvonne Premstedt, chefsjurist på Sveriges Radio, att se till att det här kommer bort på en gång.Elisabeth Ström lämnade Sveriges Radios styrelse i måndags. Hon var fram till dess vice ordförande i styrelsen. Till vardags är hon vd på Brand Union och ordförande för Sveriges Reklamförbund.


Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar