lördag 15 augusti 2009

"Farliga? Jag känner två, som är snälla!"

En intressant debatt, om invandring, integrering och övervakning, mellan den debattglada Erik Hultin som tappert förvarar sig mot Blodsvens och Robin Shadowes argument:

Erik Hultin sa: "Jag försvarar, som sagt, ingalunda de islamiska avarter som tveklöst finns. [...] Det faktum att jag väljer att försöka debattera (och ifrågasätta) Sverigedemokraterna innebär ingalunda att jag vill friskriva t.ex. Vänsterpartiet från kritik. [...] Jag friskriver inte heller mitt eget parti, Centerpartiet, från ansvar i denna fråga. Faktum är att jag både kritiserar och deklarerar helt vidöppet att jag anser att man har gjort totalt fel.
Min grundläggande åsikt när det gäller övervakningen som stegvis införs är att det är ett rejält hot mot både demokratin, yttrandefriheten, åsiktsfriheten, religionsfriheten o.s.v."

Blodsven sa: "Oavsett partifärg så kan jag berätta för dig att som en vanlig knegare, lever jag i verkligheten och vet in i helvete väl hur folk resonerar. Finns ingen jag känner som tycker att vi lever i ett bra land längre. Ge mig en vettig förklaring vad som är bra med denna hejdlösa invandring av främmande kulturer som förmodligen aldrig kommer att hamna i nån form av produktion. Tror du på fullt allvar att folk tycker att ex.vis skolan, vårdomsorgen, rättsväsendet osv. fungerar som det skall? Tror du på fullt allvar att folk inte begriper att alla nedskärningar osv. beror på vansinnespolitik? Folk vill ha förändring av detta vanstyre, då blir en röst på ex.vis SD en markering."

Robin Shadowes sa: "Som Blodsven påpekade så skall svenskar tvingas flytta långt från hemorten i jakten på jobb medan samma krav inte sätts på lottovinsterna. Gratis vård medan vi får betala skjortan trots att vi redan betalt en gång genom skattsedeln. Nåt smarthue hade räknat ut att SD:are inte reser på semester, förmodligen då för att dom inte har råd. penisonsräddarna däremot har råd att åka på semester - till landet dom flytt från med fara för sitt liv och aldrig mer kunde återvända till. Icke desto mindre går det skytteltrafik mellan Sverige - Irak."

Blodsven sa: "Arbetslösheten växer i princip för varje dag, dessutom kan företagen hyra in ex.vis polacker till halva priset. Ändå svamlar politiker om arbetskraftinvandring. Det kan väl ett dagisbarn räkna ut att det inte stämmer med verkligheten. Att Sverige blir sämre och sämre land att leva i för svenskarna är heller inget du ska ignorera. Jag är född i början på 50-talet, så jag har några decennier att jämföra med. Det värsta som jag ser det är hur kriminaliteten, våldet och otryggheten bara ökar, samt att den i allt för stor del är importerad. Har aldrig hört en rakryggad politiker våga säga det öppet. Är det främlingsfientligt att öppna ögonen och tala klarspråk? Är det konstigt att folk tycker jävligt illa om hur landet vanskötts en längre tid? [...]Folk har fått nog, och då är 7-partihelvetet meningslöst att hoppas på något uppvaknande ifrån. Tror du inte folk ser med egna ögon vad som håller på att hända med landet? Du verkar ju iallafall vara en person som tar debatt med folk, vilket du ska heder av. Så ett gott råd: Ge fan i rasist och främlingsfientlighetssvamlet, för det handlar inte om det. Det handlar om att rätta till vansinnet... "

Erik Hultin sa: "Våldet och otryggheten ökar över hela världen, och det löser man inte med att stänga sina gränser."

Blodsven sa: "Erik! Tror du på fullt allvar att du löser framtida arbetskraftsbrist med folk från ex.vis Somalia samt ökenländerna. Isåfall skulle dessa länder inte se ut som dom gör och alltid sett ut. Eller tror du att på några generationer man har övergett religionen och fått kristna värderingar? Aldrig så länge religionen råder över hela samhället, inkl. politik och rättssystemet. Visst kan vi alla drömma om en bättre värld, men då måste man börja med att se på verkligheten som den är. Varför skulle Sverige lyckas med att bli ett harmoniskt mångkulturellt samhälle där alla andra misslyckats, samt när det historiskt sett alltid talat emot detta? Är det främlingsfientligt att ärligt och uppriktigt hysa oro över landets tillstånd? Man sätter munkavle på politiker, poliser, journalister och myndigheter för att inte kränka någon grupp. Man kan stifta lagar och paragrafer, men man kan aldrig ändra verkligheten. Värsta ynkedom jag vet, är när hycklarna i politiken gör som partiledningen säger utan att ifrågasätta syftet. Smygfilmandet i valstugorna 2002 talar väl sitt tydliga språk vilka jävla hycklare politiker är. Ta det inte personligt, för jag anar att jag talar med en förnuftig människa som bara har lite PK-syndrom att ta tag i..."

Erik Hultin sa: "Ja, jag är faktiskt helt övertygad om att folk från Somalia samt 'ökenländerna' kan vara en del av lösningen, likaväl som polacker, tyskar, spanjorer, indier och andra. [...]
Vad gäller de problem som uppstår när det gäller t.ex. sharia så är det mycket enkelt. I Sverige gäller svensk lag och de lagarna har "förkörsrätt" gentemot religioner och allt annat. [...] Jag kan tycka att det alltid handlar om en svår balansgång i dessa frågor, där jag som liberal inte ska göra ingrepp i andra människors livsåskådning och religion. [...] Stater som Iran där politik och religion är detsamma är givetvis avskräckande exempel. De som å andra sidan har dödats därborta efter "valet" är å andra sidan också muslimer som har valt att klä sig i jeans, t-shirts samt att protestera. Tror du att dessa vanliga muslimer är redo att konvertera till någon annan religion? Eller kan det månne vara så att de har ett annat förhållningssätt till sin religion? Jag tror det senare. [...]
När det gäller religioner så har vi i världen [...] 5,2 miljarder människor som troligen inte vill bli omvända till islam alt. leva i ett samhälle som vilar på regler baserade på avarter inom islam. Jämför den siffran med de 1,5 miljarder muslimer som finns i världen och betänk att i antalet muslimer finns många som ingalunda ägnar sin kraft åt att vara extrema på något vis."

Erik Hultin är en god representant för de naiva. Farliga islamister? Nej, säger de, jag känner två muslimer och de är lika hyggliga som du och jag.

När ska de vakna? Måste de själva, eller deras anhöriga drabbas? Räcker det inte att läsa i tidningen varje dag hur nya svenskar drabbas av våldsbrott eller tvingas fly från sitt bostadsområde för att det översvämmas av invandrare?


Jag har placerat min blogg i Norrköpingbloggkartan.se!

2 kommentarer:

  1. Ja, en diskussion som du så tappert valt att stå utanför själv. Istället så svarar du med att du är en "gammelsosse". Du har just bekräftat den bild jag hittills har fått av sverigedemokrater och hur man tror att man "vinner" debatter. Envar kan se antalet [...] som finns i det du återger från kommentarsfältet och som jag har skrivit.

    Jag är alltså en "islamist" trots det jag har skrivit. Så långt sträcker sig alltså debattekniken hos "Tankesmedjan Feminix". En tankesmedja som alltså inte tillhör/bekänner sig till SD och som drivs av en "gammelsosse".

    Poängen i att försöka debattera med en sverigedemokrat är som synes ganska liten. Bättre alltså att lägga krut på att bara attackera. Jag har såpass många skärmdumpar härifrån nu så att jag kan skriva på min egen blogg om spektaklet istället och samtidigt belägga det hela, ifall Monica plötsligt skulle drabbas av en vilja att skriva om historien.

    Om detta är den nivå av debatt som åstadkoms från sverigedemokratiskt håll så överträffar ni de sämsta i ren dålighet.

    Lägger fortsättningsvis kraften på annat. Bye.

    SvaraRadera
  2. Springer med svansen mellan benen, Erik lelle?

    SvaraRadera